Tunel Višňové

Tunel Višňové Tunel Višňové
Tunel Višňové Tunel Višňové
úniková štôlna tunela 28.2.2004 úniková štôlna tunela 28.2.2004
úniková štôlna tunela 15.10.2004 úniková štôlna tunela 15.10.2004
Tunel Visnove 3.11.2002 Tunel Visnove 17.5.2002
Západný portál tunela.
Východný portál tunela.
Vetracia sachta 17.5.2002 Vetracia šachta sa nachádza približne
1,8 km od západného portálu tunela.
Tunel je 100 m pod povrchom.

Tunel Višňové

Priecny prierez
Priečny prierez Malou Fatrou.

Tunel Višňové sa nachádza na diaľnici D1 Lietavská Lúčka - Dubná Skala. Prekonáva pohorie Malej Fatry. Nahradí preťaženú cestu I/18 medzi Žilinou a Martinom. Ročná priemerná denná intenzita na tomto úseku dosahovala v roku 2005 až 23867 vozidiel za 24 hodín (16726 v./24h v roku 2000). Základný kameň prieskumnej štôlne slávnostne poklepali 22.mája 1998. Prieskumnú štôlňu začali raziť v septembri 1998 v osi južnej tunelovej rúry. Štôlňa bola razená od oboch portálov súčasne. Zo strany západného portálu (za obcou Višňové) sa razilo klasickou metódou NRTM (Nová rakúska tunelovacia metóda). V dĺžke 573 metrov sa razilo dovrchne so sklonom 0,50%, ďalej úpadne so sklonom 2,27% v dĺžke 2545 metrov. Od východného portálu (pri lome Dubná Skala) sa razenie uskutočňovalo pomocou tunelovacieho plnoprofilového raziaceho stroja (TBM ATB 35 HA) s priemerom frézovej hlavy 3,5 m. Tento úsek sa razil od portálu Dubná Skala dovrchne so sklonom 2,27% v dĺžke 4362 metrov. Najvyšší mesačný výkon 400 metrov bol dosiahnutý vo februári 2000. Razenie prieskumnej štôlne pre výstavbu tunela Višňové sťažovalo rozvoľnenie horninového masívu, ktorý je vyplnený priepustným materiálom a navyše je vysoko zavodnený. Štôlňu s celkovou dĺžkou 7480 metrov prerazili 24.augusta 2002. Neskôr prieskumnú štôlňu predudovali na únikovú štôlňu.

Slávnostné zahájenie výstavby úseku D1 Lietavská Lúčka - Dubná Skala sa uskutočnilo 17.júna 2014. Razenie tunela bolo zahájené 6. apríla 2015 na západnom portáli a 18. apríla 2015 na východnom portáli tunela. Slávnostné zahájenie razenia tunela sa uskutočnilo 9. júna 2015. Vzhľadom na vysoké intenzity dopravy medzi Žilinou a Martinom sa diaľničný tunel buduje ako dvojrúrový, v plnom profile. Dĺžka južnej tunelovej rúry bude 7537 metrov, z toho razená časť tunela bude 7462 m. Dĺžka hĺbenej časti pri východnom portáli tunela bude 34 m. Dĺžka severnej tunelovej rúry bude 7503 metrov, z toho razená časť tunela bude 7425 m. Dĺžka hĺbenej časti pri východnom portáli tunela bude 43 m. Tunel sa buduje v šírkovej kategórií 2T-7,5 s prejazdnou výškou 4,8 m a maximálna povolená rýchlosť bude 100 km/h. Tunel začali raziť metódou NRTM, následne však zmenili razenie na kombináciu NRTM a plnoprofilovú metódu razenia systémom ADECO – RS (Analysis of COnrolled DEformation in Rock and Soil). Medzi tunelovými rúrami je 29 priečnych prepojení. Počet núdzových zálivov v tunelovej rúre je 10. Úniková štôlňa je situovaná približne v strede medzi dopravnými rúrami, v priportálových úsekoch bude nahradená novo vyrazenými rúrami pretože sa nachádza v trase pravého diaľničného tunela. Vetracia šachta je uniestnená 1,8 km od západného portálu tunela. Podľa zmluvy mal byť tunel prerazený koncom roka 2017. Južnú tunelovú rúru prerazili 28. augusta 2018. Severnú tunelovú rúru prerazili 6. septembra 2018.


Dátum Zostáva vyraziť Poznámka
október 1998 7400 m Prieskumná štôlňa razená od 09/1998
jún 1999 6600 m  
september 2000 3000 m  
január 2001 2700 m zo západnej strany vyrazené 1800 m
jún 2001 1600 m z východnej strany vyrazené 3500 m
október 2001 1300 m z východnej strany vyrazené 3500 m
máj 2002 680 m  
júl 2002 200 m  
august 2002 26 m zo západnej strany vyrazené 3116 m
24.august 2002 0 m zo západnej strany vyrazené 3118 m, z východnej strany vyrazené 4362 m

Autor fotografií (10-13): Geofos s.r.o.


Výstava "Naprieč Malou Fatrou" (Višňové - Dubná Skala) v Budatínskom zámku v Žiline.

Vizualizácia úseku Višňové - Dubná Skala (Geoconsult)
Cestný tunel Višňové - Dubná Skala

Posledná úprava: 5.decembra 2018